Helix
Handleiding
Helix is het thema in wordpress waarmee jouw website is gemaakt. Via deze handleiding leggen we je uit hoe je de website kunt beheren en aanvullen.
Deze handleiding bestaat uit de volgende hoofdstukken:
- Menu
- Berichten
- Media
- Pagina’s
- Slider
- Usp’s
- Social media
- Contactgegevens
- Weergave
- Plugins
- Gebruikers
Menu
Wanneer je inlogt op WordPress, kom je terecht op de homepagina van het WordPress-systeem van jouw website. Op de homepagina staat een overzicht van alle actualiteiten en activiteiten omtrent jouw pagina. Zo staat er een overzicht van het totaal aantal berichten en pagina’s op je website, recent gepubliceerde berichten, nieuws omtrent WordPress en – indien geïnstalleerd – een berichtenoverzicht van de Yoast SEO-plugin.
Vanuit de homepagina kun je navigeren naar de activiteiten en actualiteiten die zijn weergegeven. Je kunt ook navigeren via het bedieningspaneel aan de linkerkant van je scherm (verticale rij met icoontjes). Over het navigeren via dit bedieningspaneel volgt later meer uitleg.
Berichten
Ook wel de berichten/ teksten van de blogpagina
alle berichten
Onder dit subkopje tref je een overzicht aan van alle berichten die in het verleden op jouw website zijn geplaatst, gesorteerd op datum. Via dit submenu kun je gemakkelijk navigeren naar oude berichten en deze ook aanpassen indien nodig.
nieuw bericht
Onder dit subkopje kun je een nieuw bericht aanmaken. Indien je dit doet, kom je op een pagina met enkele elementen, zoals een titel, tekstvak , enzovoort. Hieronder meer uitleg over deze elementen en hoe je stapsgewijs een nieuw bericht kunt aanmaken.
titel
Bij het aanmaken van een nieuw bericht word je gevraagd om een titel in te voeren. Deze titel is zichtbaar voor bezoekers van jouw website en moet vaak ook de aandacht van de bezoeker trekken. Wanneer je wilt dat bezoekers via Google op dit bericht op je website terechtkomen, is het raadzaam het zoekwoord waarop je gevonden wilt worden in de titel te verwerken.
tekstvak
In het open tekstvak kun je tekst en beeld toevoegen om het bericht vorm te geven. De opmaak van het bericht is verwant aan de opmaak zoals je die kent van Word of OpenOffice. Toch zijn er enkele belangrijke toevoegingen.
alinea’s en kopjes
Een goedlopende tekst bestaat uit alinea’s met (sub)kopjes. De titel van het bericht heeft koptekst 1 (H1). Vaak volgt in het tekstvak eerst een korte alinea waarin het onderwerp van de tekst wordt geïntroduceerd. Een volgend kopje krijgt dan koptekst 2 (H2), waarna weer een stukje tekst volgt. Een subkopje van H2 krijgt dan H3, enzovoorts.
link invoegen
Om het verkeer binnen je website te stimuleren, is het belangrijk om links in de lopende teksten op je website in te voegen. Wil je bijvoorbeeld lezers doorverwijzen naar de contactpagina van je website? Doe dit dan als volgt:
Stel de tekst bevat de volgende zin: “neem gerust contact met ons op voor meer informatie”.
Op het woord “contact” zal de link moeten worden geplaatst die de lezer doorverwijst naar de contactpagina.
Selecteer het woord “contact” en klik vervolgens op “link invoegen”. In het tekstvak verschijnt vervolgens een scherm waarin je de URL van de contactpagina kunt invoegen. Klik vervolgens op “link instellingen”.
categorieën
Berichten met diverse onderwerpen kun je in verschillende categorieën plaatsen. Berichten met hetzelfde onderwerp kun je plaatsen in dezelfde categorie. Een bericht kan tevens in meerdere categorieën worden geplaatst. Op deze manier worden berichten geordend en wordt de inrichting van de website overzichtelijker, zowel voor jezelf maar als voor bezoekers van de website. De categorieën zijn namelijk vaak zichtbaar op de website. Door op de categorie te klikken die bij het bericht staat aangegeven, komen lezers op een overzichtspagina terecht van alle berichten die binnen dezelfde categorie vallen.
De categorieën zijn waarschijnlijk al aangemaakt bij de oplevering van de website. Als dat niet het geval is, of als er nieuwe categorieën nodig zijn, kun je eenvoudig een nieuwe categorie aanmaken door op “nieuwe categorie toevoegen” te klikken.
tags
Tags en categorieën lijken in veel opzichten op elkaar: het zijn beide mogelijkheden om je berichten en pagina’s op een logische en overzichtelijke wijze te ordenen. Een tag betekent niets anders dan dat je een bericht een label geeft, vaak het overkoepelende onderwerp. Deze tag verschijnt onderaan het bericht op de website. Door op de tag te klikken komen lezers vervolgens bij andere berichten die dezelfde tag hebben gekregen.
Wij raden aan om eerst te beginnen met het instellen van categorieën. In de meeste gevallen is dit voldoende. Wanneer de lijst met categorieën te lang wordt (houdt 10 of meer aan) kun je overwegen om met tags te werken. Je stapt dan over naar een beperkt aantal categorieën (5 of minder) en geeft de berichten die hier buiten vallen een tag mee, waardoor ze alsnog gevonden kunnen worden.
uitgelichte afbeelding
Een uitgelichte afbeelding is een afbeelding die je aan berichten kunt koppelen in Helix. Dit zorgt ervoor dat deze afbeelding naast het bericht komt te staan in archieven, categorieën en andere blogpagina’s. Het instellen van een uitgelichte afbeelding is belangrijk, omdat beeld vaak de aandacht van de lezer trekt. Tevens dragen afbeeldingen bij aan de vindbaarheid van je website, mits ze juist zijn ingesteld (hierover later meer).
hoe stel ik een uitgelichte afbeelding in?
Rechts onderaan op de pagina bevindt zich het veld “uitgelichte afbeelding”. Klik op “uitgelichte afbeelding instellen”. Je hebt nu twee opties:
- Kies een afbeelding uit de mediabibliotheek.
- Upload een afbeelding vanaf je computer.
Wanneer je een afbeelding selecteert, verschijnt aan de rechterzijde het scherm “bijlagedetails”. Om de vindbaarheid van jouw website te vergroten, is het belangrijk om de titel en de alt-tekst van de afbeelding aan te passen.
titel
Geef de afbeelding een overzichtelijke naam, bijvoorbeeld: “Praktijkruimte naam bedrijf”.
alt-tekst
Een alt-tekst is de tekst die op zoekmachines wordt weergegeven naast de afbeelding. Het is daarom van belang om zoekwoorden waarop je gevonden wilt worden te verwerken in de alt-tekst. Vaak ziet een alt-tekst er als volgt uit: “zoekwoord – naam bedrijf”.
Klik tot slot op “uitgelichte afbeelding instellen”. De uitgelichte afbeelding is nu succesvol ingesteld.
bericht publiceren
voorbeeld
Voordat je het bericht publiceert, kun je op “voorbeeld” klikken om te zien hoe het bericht op de website zal verschijnen. Op deze manier kun de juiste opmaak van tekst en beeld controleren. Je kunt op ieder gewenst moment tijdens het schrijven van een bericht het voorbeeld bekijken.
concept opslaan
Sla het bericht op als concept om hier later mee verder te gaan. Het bericht wordt dus nog niet gepubliceerd.
publiceren
Het bericht staat nu op de website en is zichtbaar voor bezoekers van de website.
Je kunt je bericht afschermen voor bepaalde bezoekers door “zichtbaarheid” te wijzigen. Ook kun je het bericht op een datum in het verleden of in de toekomst plaatsen door op “onmiddellijk publiceren bewerken” te klikken. In de meeste gevallen kun je het bericht echter direct publiceren zonder extra instellingen.
media
In de mediabibliotheek tref je alle media aan die je hebt geüpload, ongeacht of deze wel of niet op de website zijn geplaatst. Op deze manier kun je snel en eenvoudig mediabestanden opzoeken en eventueel wijzigen.
nieuw bestand
Hier voeg je nieuwe media toe aan de mediabibliotheek. Je kunt afbeeldingen in het veld slepen of bestanden selecteren uit een map op je computer.
Wanneer de afbeelding is geupload klik je op “bewerken”.
Vervolgens kun je het mediabestand wijzigen. Om de vindbaarheid van jouw website te vergroten is het belangrijk om de titel en de alt-tekst van de afbeelding aan te passen.
pagina’s
Via Pagina’s kun je alle bestaande en nieuwe pagina’s op de website beheren. Als je op Nieuwe pagina klikt ,zowel in het submenu als via de knop op het tabblad Alle pagina’s , kun je een nieuwe pagina aanmaken.
titel
Bij het aanmaken van een nieuwe pagina wordt gevraagd om een titel in te voeren. Deze titel is zichtbaar voor bezoekers van de website en moet vaak ook hun aandacht trekken. Als je wilt dat bezoekers via Google op deze pagina op je website terechtkomen, is het raadzaam om het zoekwoord waarop je gevonden wilt worden in de titel te verwerken.
tekstvak
In het open tekstvak kun je tekst en beeld toevoegen om de pagina vorm te geven. De opmaak van de pagina is vergelijkbaar met wat je kent van Word of OpenOffice. Toch zijn er enkele belangrijke toevoegingen:
alinea’s en kopjes
Een goedlopende tekst bestaat uit alinea’s met (sub)kopjes. De titel van de pagina heeft koptekst 1 (H1). Vaak volgt in het tekstvak eerst een korte alinea waarin het onderwerp van de tekst wordt geïntroduceerd. Het volgende kopje krijgt dan koptekst 2 (H2), waarna weer een stukje tekst volgt. Een subkopje van H2 krijgt dan H3, enzovoorts.
link invoegen
Om het verkeer binnen de website te stimuleren is het belangrijk om links in de lopende teksten op de website in te voegen. Wil je bijvoorbeeld lezers doorverwijzen naar de contactpagina van je website? Doe dit dan als volgt:
Stel de tekst bevat de volgende zin: “Neem gerust contact met ons op voor meer informatie”.
Op het woord “contact” moet de link worden geplaatst die de lezer doorverwijst naar de contactpagina.
Selecteer het woord “contact” en klik vervolgens op “link invoegen”. In het tekstvak verschijnt vervolgens een scherm waarin je de URL van de contactpagina kunt invoegen. Klik vervolgens op “link instellingen”. Je hebt nu twee opties:
- Voer handmatig de URL van de contactpagina in
- Zoek de gewensite pagina op door “contact” in de zoekbalk in te voeren.
Vink “open link in een nieuw tabblad aan” wanneer je niet wilt dat klanten de pagina verlaten. Dit is belangrijk wanneer de link aan het begin of in het midden van de tekst staat en je wilt dat lezers de volledige tekst lezen. Bij een link aan het einde van de tekst is dit vaak minder belangrijk.
Klik tot slot op “link toevoegen”. De link is nu succesvol geplaatst.
pagina opbouw
Dit is een typisch Helix-onderdeel. In dit gedeelte van de pagina kun je de meeste wijzigingen aanbrengen. Je kunt een sectie aanmaken waarvan je het type zelf bepaalt. Hieronder vind je de beschikbare types:
50/50 – Dit type splitst de sectie in twee gelijke delen, waardoor je bijvoorbeeld tekst aan de ene kant en een bijpassende afbeelding aan de andere kant kunt plaatsen.
Volledige breedte – Hiermee gebruik je de volledige breedte van de sectie.
split – Deze optie verdeelt de sectie in twee delen, waarbij links breder is dan rechts.
3 koloms – De sectie word opgesplitst in drie gelijke kolommen
4 koloms – De sectie word opgesplitst in vier gelijke kolommen
5 koloms– De sectie word opgesplitst in vijf gelijke kolommen
Laatste nieuwsberichten – als je voor dit type kiest, worden automatisch je laatste blogberichten getoond. Je hebt dan ook de optie om een titel aan dit blok toe te voegen.
Tip: kopieer je de tekst vanuit een andere plek? plak de tekst dan in het tekst gedeelte en niet in visueel. Op deze manier voorkom je dat de stijl verkeerd word overgenomen.
pagina attributen
Basisstructuur van de pagina.
CTA controls
Hiermee kun je beslissen of de ‘Call To Action’-balk onderaan de pagina wel of niet wordt weergegeven.
wordpress controls
Deze optie stelt je in staat om de standaardinhoud te verbergen, inclusief de tekstvakken voordat je naar de pagina-opbouw gaat en de zijbalk met contactgegevens.
uitgelichte afbeelding
Een uitgelichte afbeelding is een afbeelding die je aan pagina’s kunt koppelen in WordPress. Het instellen van een uitgelichte afbeelding is belangrijk, omdat beeld vaak de aandacht van de lezer trekt. Tevens dragen afbeeldingen bij aan de vindbaarheid van de website, mits ze juist zijn ingesteld (hierover later meer).
hoe stel ik een uitgelichte afbeelding in?
Rechts onderaan op de pagina bevindt zich het veld “uitgelichte afbeelding”. Klik op “uitgelichte afbeelding instellen”. Je hebt nu twee opties:
- Kies een afbeelding uit de mediabibliotheek.
- Upload een afbeelding vanaf je computer.
Wanneer je een afbeelding selecteert, verschijnt aan de rechterzijde het scherm “bijlagedetails”. Om de vindbaarheid van jouw website te vergroten, is het belangrijk om de titel en de alt-tekst van de afbeelding aan te passen.
titel
Geef de afbeelding een overzichtelijke naam, bijvoorbeeld: “Praktijkruimte naam bedrijf”.
alt-tekst
Een alt-tekst is de tekst die op zoekmachines wordt weergegeven naast de afbeelding. Het is daarom van belang om zoekwoorden waarop je gevonden wilt worden te verwerken in de alt-tekst. Vaak ziet een alt-tekst er als volgt uit: “zoekwoord – naam bedrijf”.
Klik tot slot op “uitgelichte afbeelding instellen”. De uitgelichte afbeelding is nu succesvol ingesteld.
banner controls
Deze instellingen hebben betrekking op de afbeelding die je hebt ingesteld als banner (de uitgelichte afbeelding). Wil je dat de titel in de banner wordt weergegeven? Wil je een overlaykleur over de foto heen?
2-kolommenpagina
Wil je de teksten opdelen in twee kolommen?
pagina publiceren
voorbeeld
Voordat je het bericht publiceert, kun je op “voorbeeld” klikken om te zien hoe het bericht op de website zal verschijnen. Op deze manier kun de juiste opmaak van tekst en beeld controleren. Je kunt op ieder gewenst moment tijdens het invullen van een pagina het voorbeeld bekijken.
concept opslaan
Sla de pagina op als concept om hier later mee verder te gaan. De pagina wordt dus nog niet gepubliceerd.
publiceren
De pagina staat nu op de website en is zichtbaar voor bezoekers van de website.
Je kunt de pagina afschermen voor bepaalde bezoekers door “zichtbaarheid” te wijzigen. Ook kun je de pagina op een datum in het verleden of in de toekomst plaatsen door op “onmiddellijk publiceren bewerken” te klikken. In de meeste gevallen kun je de pagina echter direct publiceren zonder extra instellingen.
slider
Wanneer een of meerdere webpagina’s een slider hebben (een wisselende header foto, vaak op de homepagina), kun je zelf de foto’s die hierin worden weergegeven aanpassen. Dit werkt als volgt:
- Navigeer in het linker menu naar Slider.
- Klik bovenaan op Nieuwe pagina.
- Voer de titel in. Dit is een verplicht veld. Het ligt aan de instellingen op je website of deze titel ook op de website wordt getoond of niet. Is dit bij de huidige slider foto’s op je website niet het geval, dan kun je ervan uitgaan dat dit ook nu niet zo is.
- Voeg eventueel een omschrijving toe. Ook hierbij is het afhankelijk van de instellingen of deze op je website wordt getoond of niet.
- Voeg tot slot een uitgelichte afbeelding toe. Het beste kun je een afbeelding met de exacte afmetingen van de slider plaatsen (als je die weet). Doe je dit niet, dan selecteert WordPress zelf een gedeelte van de foto. Gebruik in ieder geval afbeeldingen in liggend formaat.
- Klik op opslaan.
usp’s
als er voor gekozen is om een topbar te instaleren op de website, dan komen hierin de USP’s van je bedrijf te staan. Deze kun je hier op deze plek aanpassen zoals je ook een pagina bewerkt. In dit geval hoef je alleen de titel aan te passen of toe te voegen.
social media
Social media komt vaak op meerdere plekken terug op je website. Om te voorkomen dat je dit op al die plekken moet aanpassen, is daar een plek voor. Hier geef je aan naar welk socialmedia kanaal doorgelinkt mag worden en dat word dan automatisch op alle plekken aangepast. Moet er een nieuwe plek bijkomen dan kan dit met een shortcode.
contactgegevens
Ook de contactgegevens komen op meerdere plekken terug op je website. Om te voorkomen dat je dit op al die plekken moet aanpassen, is daar een plek voor. Op deze plek voer je bijvoorbeeld je telefoonnummer of e-mailadres in, en dat word dan automatisch op alle plekken aangepast. Dit is dus een centrale plek om de contactgevens van jouw bedrijf door te voeren.
Weergave
Onder het tabblad “Weergave” vind je de subsecties Thema’s ,Customizer ,Widgets en Menu’s. Thema’s en Customizer zijn plekken waar de hoofdlijnen van de website zijn ingesteld. Hier hoef je gelukkig niks mee te doen. Ik zou nu graag meer uitleg willen geven over Widgets en Menu’s.
widgets
Op deze plek staan onderdelen die op meerdere pagina’s terugkomen.
Footer – de balk onderaan de pagina. Door op de balkjes te kikken, kun je ze aanpassen.
Call to Action-balk – Deze balk staat vaak net boven de footer en motiveert de bezoeker om contact op te nemen met het bedrijf. Het is dus belangrijk dat de tekst in deze balk aanspreekt. Door op de balk te klikken, kun je deze aanpassen.
Sidebar – Op sommige pagina’s word de sidebar getoond (standaard content), zoals op de contactpagina. De informatie van deze sidebar kan hier aangepast worden door op het balkje te klikken.
menu’s
De meeste pagina’s van je website staan in de menubalk. De volgorde van de items in de menubalk, de titels die in de menubalk te zien zijn en de pagina’s die je in de menubalk wilt plaatsen, kun je zelf aanpassen. Doe dit als volgt:
-
- Navigeer in het linker menu naar Weergave > Menu’s.
- Controleer of je het juiste menu hebt geselecteerd. Het hoofdmenu bovenaan je website heet Hoofdmenu. In sommige gevallen zijn er meerdere menu’s aangemaakt die je kunt aanpassen.
- Vervolgens heb je meerdere opties.
menuvolgorde aanpassen
Je ziet nu een overzicht van de menu-items die momenteel in het menu staan. Je kunt deze items verslepen naar de gewenste positie.
- Plaats je muis op het gewenste item en sleep het naar de gewenste locatie. Als je het helemaal links uitlijnt, wordt het een hoofdpagina. Als je een pagina een beetje naar rechts onder een andere pagina hangt, wordt het een subpagina. Op je website wordt deze pagina dan uitgevouwen.
- Klik op “Menu opslaan” (blauwe knop) wanneer je klaar bent.
menu-itemnaam aanpassen
De naam van het menu-item hoeft niet identiek te zijn aan de naam van de pagina. Soms wil je de naam in het menu aanpassen, bijvoorbeeld als de paginanaam te lang is. Dit doe je als volgt:
- Klik op het pijltje naar beneden, helemaal rechts van het item dat je wilt aanpassen.
- Het item wordt nu uitgevouwen. Voer bij ‘navigatielabel’ de naam in zoals je deze op de website wilt weergeven.
- Klik op “Menu opslaan” (blauwe knop) wanneer je klaar bent.
menu-item toevoegen
Je kunt ook een nieuwe pagina aan het menu toevoegen. Dit doe je als volgt:
- Links onder “Menu-item toevoegen” zie je de pagina’s die op je website staan.
- Selecteer de pagina die je wilt toevoegen. Je kunt ook op “Zoeken” klikken en zoeken op paginanaam.
- Vink de pagina aan en klik op “Aan menu toevoegen”.
- De pagina verschijnt nu onderaan het menu dat in beeld is.
- Versleep de pagina naar de gewenste positie door er met de muis op te staan, vast te houden en te slepen. Zie ook het kopje ” menuvolgorde aanpassen” binnen dit hoofdstuk voor meer uitleg.
- Klik op “Menu opslaan” (blauwe knop) wanneer je klaar bent.
plugins
Het Helix-thema heeft een aantal premium plugins beschikbaar die de website versterken. Hieronder vind je verwijzingen naar de desbetreffende plugins:
SmartCrawl Pro – Biedt inzicht in je SEO en algemene analyses.
Hummingbird Pro – Stelt je in staat om de prestaties en cache-instellingen van je website te beheren.
Forminator Pro – De tool waarmee alle formulieren voor de website worden gemaakt.
gebruikers
Onder het tabblad “Gebruikers” vind je alle personen die een account hebben voor de website. Voor elke gebruiker kun je een rol toekennen. Alleen beheerders hebben toegang tot alle functies binnen de website.